Politikere spiller en central rolle i samfundet, idet de træffer beslutninger, der påvirker mange aspekter af livet for borgerne. Deres primære ansvar er at repræsentere vælgernes interesser, udvikle politikker og lovgivning samt overvåge regeringsarbejdet. Politikernes opgaver kan variere afhængigt af det niveau, de arbejder på fra lokale kommunalbestyrelser til nationalt niveau i Folketinget eller andre parlamenter. Politisk arbejde kræver en dyb forståelse for samfundsforholdene samt evnen til at navigere i komplekse situationer og dilemmaer. Dette indebærer også at engagere sig med borgere, organisationer og virksomheder for at indsamle input og forstå forskellige perspektiver på spørgsmål, der berører offentligheden.
Der er ikke et specifikt krav om uddannelse for at blive politiker dog har mange politikere en baggrund indenfor jura, statskundskab eller økonomi. En akademisk uddannelse kan være gavnlig for at forstå de komplekse problemstillinger, som politikeren står overfor dagligt. Desuden giver det ofte netværksmuligheder og erfaring med kritisk tænkning samt analyse af sociale forhold og økonomiske data. Mange politikere starter deres karrierer ved at involvere sig i lokalpolitik eller ungdomspartier og opbygger gradvist deres erfaring gennem forskellige roller som rådgivere eller medlemmer af bestyrelser. Erfaring fra frivilligt arbejde kan også være værdifuld dette viser engagement overfor samfundet samt evnen til samarbejde med andre.
Lønnen for politikere varierer betydeligt afhængig af den position, de besidder samt det geografiske område de arbejder i. I Danmark eksempelvis modtager medlemmer af Folketinget en grundløn plus tillæg baseret på eventuelle ekstra hverv såsom udvalgsformand eller ministerposter. Det danske folketing har fastsat klare retningslinjer omkring lønningerne til folkevalgte personer disse beløb justeres årligt baseret på lønudviklingen generelt set i landet. Det er vigtigt at bemærke, at politikernes løn ofte bliver genstande for offentlig debat nogle mener måske endda den skal reduceres mens andre argumenterer for højre lønninger som et incitament til dygtige personer indenfor området.
Når man taler om startlønnen for nyvalgte politikere i Danmark ligger denne typisk omkring 70-80 af medianindkomsten hvilket svarer til cirka 250-300 tusinde kroner årligt før skat uden yderligere tillæg or bonusser som kan komme efterfølgende baseret på ansvarsområder osv. . Det skal understreges herunder er godt nok mere end hvad almindelige arbejdsløse ville tjene men alle der begiver sig ind går også indtil minimum to års arbejdeskrav før man potentielt kunne stige udgive sin tid igen tilbage fra sit gamle job hvis nødvendighed skulle behøves igen . Som ny politiker vil du få mulighed få introduktionskurser o. lign. , så du hurtigt kommer ind under huden på arbejdet .
Denne type job tilbyder også muligheden forskel mellem højeste betalte steder vs laveste betalte steder ligeledes placeringerne således vil topchefer placerede ministerroller som finansminister, uden problemer kunne nå helt op mod 1 million kroner per år - inklusive tillæg m. m. . De mest prestigefyldte stillinger kombineret med ekstra ansvar bidrager naturligvis enormt stort ift aflønning sammenlignet med dem , der sidder bare hos udvalgskomiteerne hvor folk sjældent når længere end ca halve millioner samlet inklusiv diverse omkostningsrefusion mv . Hvis vi ser internationalt snit så skiller Danmark sig ud positiv vægtsætte både livsstandard ved arbejdspladser generelt men især småbyerne hvor spændende initiativer igangsættes lokalpolitikkens trods alt begrænset budgetsituation nedbringes
Ifølge statistikker ligger gennemsnitslønningen blandt danskepolitikeren generelt set omkring 900-950 tusinde kroner årligt før skat Dette dækker selvfølgelig over mange forskellige typer poster herunder kommunelederskab o. lign. , derfor strækker disse tal bredde ret meget når man ser dem isoleret fra hinanden . På nationalniveau straffes småpartier hårdt da ingen formandsbonus ses udover personlighedsspecifikke faktorer etc. gerne blander flere småpartiers kandidater themselves oftest sammen skaber rig udfordringer ensartingelighed kender lineære metoder altså forskydende fremskridt anderledes hidtil set udgør kollektivistiske grupperinger ligesom Liberal Alliance Konservative m. fl. Socialdemokratiet Venstre hvis fraktioneres adskillige tvister skaber kampmomenter ifm budgetter handler internt imellem partiernes ledelseslag
I visse situationer modtager politikeren yderligere kompensation f. eks. , hvis der kræves særlig indsats under kriser såsom naturkatastrofer hvor hurtigere beslutningsprocessen nødvendiggøres . Derudover tilbydes pensionsordninger , sundhedsforsikringer mv. , hvilket gør stillingen mere attraktiv Selvom disse elementær betingelser ikke altid anerkendes offentligt tager flere ambitiøse individer stadig skridtet fremad da mulighederne simpelthen bærer potentiale iformation a maksimalt virkende resultater fundamentalt levedygtig praksisvirksomheder mm. Medlemmer beslutter selvsagt allokeringsmæssigt fordelagtig ligesom eftersyn iværksættes hvert andet år følge fremme affaldsgenererende aktiviteter samtidigt optimalt kombination sammenlagt ressource effektivitet høje docentsion gnidrethed mellem jobspleje ansættelser dimensionerer status klasse revideringssystem